Motion

Kondition er evnen til at transportere ilten fra luften ud til mitokondrierne i den enkelte celle. Det kræver et samspil mellem en lang række organsystemer, primært lunger, kredsløb og muskler. figuren giver en oversigt over, hvor begrænsningerne findes.

Hvad ændrer sig når du kommer i form og får en god kondi

Ønsker man at styrke kroppens samlede ydeevne, skal der arbejdes, så både lunger, kredsløb og muskler styrkes (aerobt arbejde). Regelmæssig motion eller fysisk arbejde, mindst en time hver dag, har mange fordele.

  • Hjertets effektivitet øges, det vokser og bliver i stand til at pumpe mere blod ud pr. hjerteslag. Det betyder, at hjertet kan pumpe samme mængde blod ud i kroppen med færre slag.
  • Arbejdende muskler behøver ekstra ilt, som tilføres ved, at man trækker vejret hurtigere, og åndedragene er dybere, så vitalkapaciteten udnyttes bedre.
  • Muskelstyrken i lungemusklerne øges, så lungefrekvensen kan øges.
  • Blodforsyningen til musklerne bliver bedre, da der dannes flere kapillærer ude i musklerne, og ilttilførslen bliver dermed større, fordi overfladen af blodkarrene øges så diffusion af ilt til musklerne bliver hurtigere. Musklerne behøver derfor ikke i så høj grad at arbejde anaerobt, og mælkesyredannelsen nedsættes – det giver langt mere ATP.
  • Knoglerne styrkes. Knoglevækst og vedligeholdelse afhænger af de kræfter, de er påvirket af.
  • Sidst men ikke mindst har motion en positiv effekt på ens velbefindende. I visse tilfælde udskiller hjernen under motion kemiske stoffer, som giver velvære – det er derfor man har det godt efter en løbetur.

Sammenligning af trænet med utrænet